» شیرخوار و نوپا » شیرخوار » مزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر
شیرخوار

مزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر

فروردین 28, 1403 009

تاثیر شیر مادر روی جنین

تغذیه نوزاد با شیر مادر از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای کودک محسوب می‏شه. خوبه بدونید این شیر یک غذای کامل و کارا برای تغذیه نوزادان بوده و دارای خواص بی‎شماری هستش. در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای تغذیه با شیر مادر اشاره کنیم. شما عزیزان می‎تونید برای آگاهی از آثار تغذیه با شیر مادر بر دندان‎ها و سیستم جویدن روی نوشته کلیک کنید. بدین صورت می‎تونید از نکات این مقاله مطلع بشید.

1. تغذیه کامل و قابل هضم برای نوزادان و کودکان

شیر مادر از اجزای مختلفی از جمله پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌بادی‌های مهم تشکیل شده. این ترکیبات توسط بدن نوزاد به بهترین شکل جذب و استفاده می‌شند و برای رشد و توسعه صحیح کودک ضروری هستند. خوبه اضافه کنیم این شیر به راحتی هضم می‎شه و به گوارش بچه‎ها هیچ آسیبی وارد نمی‎کنه. برای همین احتمال رفلاکس و دل درد رو تو بچهها به حداقل می‏رسونه.

2. محافظت از سلامتی کودک در برابر انواع بیماری‎ها و عفونت‏ها

همون طور که قبلا اشاره کردیم، شیر مادر دارای ترکیبات بسیاری از جمله مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌بادی‌های مخصوص هستش که از نوزاد در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‏کنه. آنتی‌بادی‌های موجود در این شیر باعث می‏شه سیستم ایمنی کودک قوی بشه و در برابر عفونت‎ها مقاومت پیدا کنه. طبق آمار رسمی منتشر شده دانشگاه هاروارد، کودکانی که از شیر مادر تغذیه شدن و به سبب اون تکامل پیدا کردن، بیشتر از سایر بچهها در برابر بیماری مقاوم هستند. این بچهها می‎تونند مقاومت بیشتری در برابر انواع بیماری‎ها داشته باشند.

3. کمک به رشد سریع کودک و تقویت قوای جسمانی نوزاد

شیر مادر با ارائه مواد غذایی متنوع به رشد سریع کودک کمک می‌کنه و قوای جسمانی نوزاد رو افزایش می‏ده. ارزش غذایی بالای شیر مادر به نوزاد کمک می‌کنه تا به وزن مناسبی متناسب با سن خودش برسه و رشد درستی داشته باشه. خوبه بدونید مواد موجود در شیر مادر باعث تقویت استخوان‌ها، عضلات و سیستم عصبی نوزاد می‌شه.

4. تنظیم گوارش و کمک برای هضم آسان تر غذا

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، شیر مادر دارای اجزای مفید بی‎شماری هستش که به تنظیم فعالیت گوارش نوزاد کمک می‌کنه و می‌تونه مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال رو کاهش بده. خوبه بدونید پروتئین‌های موجود در شیر مادر حاوی اسیدهای آمینه ضروری بوده که وجودشون برای رشد و توسعه عضلات، بافت‌ها و اعضا در کودکان لازم هستش. این پروتئین‌ها به آسانی توسط سیستم گوارشی کودکان هضم می‌شند و انرژی لازم رو برای رشد و فعالیت‌های روزمره بچهها فراهم می‌کنند.

5. ایجاد ارتباط و صمیمیت بیشتر بین مادر و فرزند

بدون شک فرایند شیر دادن، ارتباط نزدیکی رو بین مادر و فرزند ایجاد می‎کنه و از نظر روانی و احساسی اوقات خوبی رو براشون پدید میاره.  فرایند شیردهی نه تنها برای تغذیه جسمی فرزند مؤثره، بلکه ارتباط عاطفی و روانی بین مادر و فرزند رو هم تقویت می‌کنه. این فرایند حاوی لمس، نزدیکی جسمی، احساس محبت و ایجاد پیوند عمیقی هستش که به مادر احساس قرابت و به فرزند احساس امنیت و ارتباط نزدیک با مادر رو می‌بخشه.

مشخصا در طول شیردهی، مادر و فرزند با یکدیگر در تماس هستند و این تماس می‌تونه احساسات مثبتی از جمله آرامش، رضایت و ارضا کردن نیازها رو برای هر دو طرف به همراه داشته باشه. این تجربه برای هر دو طرف ارزشمنده و می‌تونه ارتباطات آینده‌ رو تقویت کنه.

نتیجه گیری و جمع بندی مطالب

شیر مادر بهترین غذایی هستش که می‌شه ازش برای تغذیه نوزاد بهره برد. این غذا نه تنها ارزش غذایی بالایی داره بلکه می‌تونه در سلامتی، رشد و توسعه نوزاد نیز تأثیر مثبتی بگذاره. بنابراین، تشویق به شیر دادن و پشتیبانی از این فرآیند از اهمیت بسیار زیادی برخورداره. در این محتوا سعی کردیم صرفا گوشه‎ای از مزایا تغذیه کودک با شیر مادر رو عنوان کنیم. علاوه بر اون، یاداور بشیم این فرایند چقدر می‏تونه روی سلامتی کودکتون تاثیر مثبت داشته باشه.

بدون شک برای اطلاع پیدا کردن از مزایای بیشمار تغذیه کودک با شیر مادر می‎تونید منابع دیگه‏ای رو مطالعه کنید. بدین صورت می‎تونید علمتون رو در این خصوص بالا ببرید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

نی نی بهار

نی نی بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت